20 mars 2012

Proteiner

Hörde om en studie som gjorts på Harvard University på 120 000 människor förra veckan. Den visade att man ökar risken att dö i förtid med 13% om man åt mer än 0,5 kilo kött per vecka från lamm, fläsk eller nöt, och med hela 20% om det kom från processat kött som till exempel korv. Främst ökar riskerna för hjärt- och kärlsjukdomar. (Ingen nyhet tänker jag, men med så många procent tänkte jag inte)

Det är tur att jag inte är köttälskare. Processat kött äter jag, men inte så mycket. Jag vet att många tycker det är helt fantastisk med en rejäl köttbit, njua säger jag. Är otacksam att bjuda på detta. Hellre kyckling- och laxfilé. Och märk väl, det ska vara filé. Riktigt kräsen, jag är en sådan där som petar. När jag var liten var det förskräckligt. Jag petade bort de vita ränderna på påläggsskinkan.

Nog om detta. Nu är det nämligen så att proteinintaget ska öka. Och mina proteinkällor kommer att vara främst dessa:

Kesella
Keso
Lax
Kyckling
Makrill
Ägg
Nötter

Alla dessa källor gillar jag mycket och de är lätta att få till bra och enkla rätter och mellanmål på.

Dagens kvällsmål

Kesella och lite fun light, cashewnötter
och bärblandning. Mums!

Äggmackor och kaviar

Bubbelvatten
Tänkte ge mig på att förmedla lite proteinrika mellanmål då och då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar